Nevděčnice zaplnily divadelní sál hradu Švihova

Barokní opera Claudia Monteverdiho II ballo delle ingrate (Tanec nevděčnic) vzbudila tak velký zájem diváků, že v den konání musela správa hradu Švihova již dopoledne přelepit plakát na hradní bráně nápisem vyprodáno. Ti, kdo pak usedli v divadelním sále švihovského hradu, aby shlédli jedinečné historicky poučené představení v podání Hartig Ensemble, byli odměněni prvotřídními výkony profesionálních hudebníků i tanečníků. Nechyběly ani kostýmy a líčení, odpovídající době uvedení opery, tedy počátku 17. století.

Když pominula nejtvrdší opatření, která během letošní koronavirové krize prakticky vedla ke zrušení celé řady kulturních akcí, což se dotklo i Švihova, ukázalo se, že umělci jsou připraveni vystoupit a pracovníci hradu také zatoužili vrátit koronaviru jeho nečekaný úder. Představení se nakonec konalo jen o týden později, než bylo plánováno,  a to v neděli 21. června 2020 od 18 hodin.

Komorní operní hříčka Claudia Monteverdiho byla určena k provedení během svatebních oslav šlechtické rodiny Gonzagů (Monteverdiho patroni) v roce 1608. Jak diváky poučila profesorka pražské HAMU, paní Helena Kazárová, opera je jakousi  moralitou naruby, při které na prosbu Venuše a jejího syna Amora, vládce podsvětí Pluto vyvádí  na scénu několik „nevděčnic“, které nyní úpí v zatracení za to, že během života odmítaly lásku mužů a vysmívaly se jim. Duše nevděčných dam kdysi tančily přední šlechtičny v šatech posetých rubíny a perlami oděné látkami evokujícími žhavou sopečnou lávu a řeřavé uhlíky pekel. Nyní na Švihově excelovali profesionálně školení zpěváci a hudebníci, jejichž projev korunovala genialita Monteverdiho hudby.

Scéna, vytvořená černým suknem, zakrývajícím většinu scény, s červenými podsvícenými závěsy v mezeře, vzbuzující dojem jícnu pekla, vytvořila sugestivní prostor ideálně souznící s tématem opery. Účinkující dokázali využít také balkonu divadelního sálu, ze kterého zaznělo  několik pěveckých čísel.

Není divu, že představení zakončil bouřlivý potlesk a na hrad Švihov přicházely i v dalších dnech nadšené ohlasy. Po představení byli zájemci z řad diváků ještě zavedeni do Tanečního sálu švihovského hradu, aby si prohlédli valdštejnský renesanční erb s malovanými kazetami zobrazujícími antická témata a řadu alegorií. Operní představení bylo na hradě uspořádáno v rámci tzv. Valdštejnského roku k příležitosti zakončování poslední etapy restaurování tohoto stropu. S ohledem na tematiku byl program také součástí festivalu Západočeské baroko, pořádaného Plzeňským krajem. Představení se mohlo uskutečnit také díky přispění Ministerstva kultury České republiky.

V úvodní promluvě pozvala vedoucí Odoboru kultury, cestovního ruchu a památkové péče ing. Alena Svobodová (na první fotografii vlevo) diváky na další letošní programy projektu Západočeské baroko a profesorka Helena Kazárová (na téže fotografii vpravo) přiblížila pozadí vzniku díla i jeho téma a vyznění.